Výchovný poradce
Mgr. Jana Fišarová - fisarova@zs-prazska-pe.cz
Konzultační hodiny výchovné poradkyně:
Pro žáky a žákyně: pondělí – pátek: 9: 40 - 10: 00
Pro rodiče s dětmi: čtvrtek : 15:20 – 16:45
Po předchozí domluvě možný i jiný termín
Informace pro rodiče žáků 9. tříd
V Pelhřimově 6.12. 2023
Vážení rodiče, před týdnem schválil Senát ČR zákon o úpravě přijímacího řízení na střední školy. Ještě není podepsán prezidentem, ale předpokládáme, že od 1.1. 2024 bude platit, a proto budete přihlašovat své děti na střední školy elektronickou přihláškou nejdříve od 1.2. 2024 a nejpozději do 20.2.2024 ( do vzdělání bez talentové zkoušky). Je třeba si zřídit Identitu občana nebo využít bankovní identitu, máte-li zřízeno internetové bankovnictví.
Všechny možnosti nového přijímacího řízení jsou srozumitelně popsány na: www.prihlaskynastredni.cz Doporučujeme průběžně sledovat tyto webové stránky, které budou MŠMT průběžně doplňovány.
Jednotný informační systém bude spuštěn od ledna příštího roku. Smysl tedy ztrácejí zápisové lístky a systém přiřadí Vašemu dítěti v 1. kole jen jeden obor, který jste zapsali na 1. místo. Pokud na tuto školu nechcete nebo nemůžete nastoupit, vzdáte se přijetí, Vaše místo zůstane neobsazeno, nikdo se na ně v 1. kole nedostane a bude využito v dalším kole. Vaše dítě pak též musí absolvovat druhé kolo, ale nemá zaručeno, že v pořadí 2. Vámi zvolená škola, na kterou jste posílali v 1.kole přihlášku, už nebude obsazená. Je tedy nanejvýš důležité, abyste věnovali maximální možnou pozornost prioritizaci škol na přihlášce.
Přejeme Vám úspěch v přijímacím řízení. Jeho konečné výsledky budou zveřejněny 15.5. 2024.
Mgr. Jana A. Fišarová, výchovná poradkyně ZŠ Na Pražské Pelhřimov
Termín podání přihlášek do 1. kola
-
Do 30. listopadu 2023 - podání přihlášky do oborů vzdělání s talentovou zkouškou.
- Podáváte listinné (modré) přihlášky stejně jako v minulých letech.
- Budete moci podat přihlášku do vzdělání bez talentové zkoušky do 20. 2. 2024 a seřadíte v ní až 5 oborů podle své priority. Do 15.3. 2024 můžete „ prohodit“ seřazení oborů s talentovou zkouškou do 15.3. 2024. Když neuděláte nic, platí seřazení oborů na modré přihlášce.
-
Od 1. února do 20. února 2024 -podání přihlášky do maturitních i nematuritních oborů.
- Podáváte přihlášky nově popsanými způsoby.
Termíny 1. kola přijímacích zkoušek
Kdy se bude konat jednotná přijímací zkouška (JPZ)?
- 12. a 15. dubna 2024 (Pá, Po) - 4leté obory vzdělání a nástavby
- 16. a 17. dubna 2024 (Út, St) - víceletá gymnázia
Kdy budou náhradní termíny JPZ?
- 29. a 30. dubna 2024 (Po, Út) - 4leté obory vzdělání i víceletá gymnázia
Kdy se bude konat školní část přijímací zkoušky?
- od 2. ledna do 15. ledna 2024 - talentové zkoušky do oborů vzdělání skupiny 82 Umění a užité umění
- od 15. ledna do 31. ledna 2024 - talentové zkoušky na konzervatořích
- od 2. ledna do 15. února 2024 - talentové zkoušky na gymnáziích se sportovní přípravou
- od 15. března do 23. dubna 2024 - školní část přijímacích zkoušek pro všechny ostatní střední školy
Kdy se budou konat náhradní školní přijímací zkoušky?
- od 26. dubna do 5. května 2024 - pro všechny střední školy bez talentové zkoušky
Další důležitá data 1. kola
- 10., 13. a 14. května 2024 - nahlížení do spisu
- 15. května 2024 - ředitel školy zveřejní výsledky (ve škole a v informačním systému)
KDE se budou konat zkoušky?
- Školní části přijímacích zkoušek se konají v jednotlivých středních školách, které je vypisují.
- Jednotnou přijímací zkoušku (JPZ) budete konat výhradně na některých ze škol, na které se přihlásíte. Školy pro konání JPZ budou určeny systémem a dozvíte se o nich z pozvánek, které Vám pošlou ředitelé škol. Může se stát, že budete konat JPZ i 2x ve stejné škole.
- Náhradní termín JPZ budete konat ve škole, kde se měl konat termín řádný.
Den v povolání
Projekt Den v povolání 2023
Vážení rodiče,
V pátek 16.11. 2023 se uskuteční projektový den ZŠ Na Pražské, zaměřený na volbu povolání. Žáci a žákyně se jej budou moci zúčastnit po písemném souhlasu rodičů a budou mít možnost navštívit v dopoledních hodinách úřady, firmy, instituce a obchody a prakticky si vyzkoušet zaměstnání, o něž projevili zájem. Součástí projektu je i samostatné vytipování jednotlivých firem, jejich návštěva i žádost o umožnění stáže. Mnohdy žáci volí firmy, kde pracují rodiče, příbuzní nebo známí a přátelé rodiny. Stydí-li se žák sám zajít do neznámého prostředí, požádá mě, abych mu stáž s vedením firmy zprostředkovala
Hlavním cílem projektu je, aby si děti vyzkoušely pracovat, přiložily ruce k dílu a měly možnost komunikovat s lidmi z praxe.
V současné situaci bych volila spíše malé firmy s menším počtem zaměstnanců. Projekt je dobrovolný, záleží jen na Vás, zdali budete souhlasit s účastí Vašeho dítěte v něm. V opačném případě přijde Vaše dítě do školy a bude se učit ve skupině dětí, kterou určí zástupce ředitele p. Kranda.
V příloze posílám dva materiály: Souhlas rodičů s účastí dítěte v projektu a Potvrzení pro zaměstnavatele. Není třeba je tisknout, děti je dostanou v PčSp. Souhlas rodičů prosím podepište a zakroužkujte buď souhlasím, nebo nesouhlasím. Dítě mi jej odevzdá v hodině PčSp. Potvrzení pro zaměstnavatele předá Vaše dítě ve firmě a požádá, aby razítkem a podpisem odpovědného pracovníka potvrdili, že dítě praxi vykonalo.
Po skončení projektu požádám děti o zpětnou vazbu a umístím ji na web školy.
S úctou
Mgr. Jana A. Fišarová, VP
Projekt Den v povolání 2023
Ve čtvrtek 16. listopadu 2023 se uskutečnil projektový den ZŠ Na Pražské, zaměřený na volbu povolání. V jeho rámci mělo 44 žáků a žákyň 9. ročníků možnost navštívit v dopoledních hodinách úřady, firmy, instituce a obchody a prakticky si vyzkoušet zaměstnání, o něž projevili zájem. Osm žáků se projektu nezúčastnilo buď kvůli nemoci, nebo nezájmu o tento druh činnosti. Proto přišli ráno do školy a dopoledne hrabali listí kolem školy.
ZŠ Na Pražské děkuje všem pracovníkům firem a institucí, kteří byli ochotni se našim žákům a žákyním věnovat.
Všichni žáci a žákyně, kteří odevzdali zpětnou vazbu ( bylo jich 16), hodnotili celý projekt kladně, jako užitečný. Na otázku To, co jsem viděl, mě ovlivnilo?
- velmi – 12x
- málo – 15x
- vůbec – 3
- nevyjádřili se 3x
Co jsem pochopil(a) nebo co jsem se naučil(a)?
- stavět regály
- nic, vše jsem věděl ( 9x)
- pochopila jsem, jak funguje celková péče o zvířata; jak mají zdravé kusy vypadat, jak se chovají v různých situacích
- měřit Ph u škrobu; k čemu slouží škrob chemický ( k výrobě marchmelounu jako pojidlo) a přírodní ( využívá se v uzenářství)
- pan Benda mi otevřel oči a pomohl mi chápat více umění, vysvětlil mi perspektivu a způsoby, jak co malovat. Doporučil mi, jak se zlepšit
- nic jsem nepochopila, možná jak je náročné starat se o děti a jak to mají učitelky těžké
- mít větší trpělivost a porozumění pro děti i učitele
- jak se vyrábějí štětce a různé přístroje a jak to chodí ve firmách
- musím být hodně trpělivá, ale zároveň jsem pochopila, že toto chci opravdu v životě dělat
- naučil jsem se komunikovat se zásobníkem, točit víno; pochopil jsem, že pracovat sám je těžké
- že takovou práci dělat nechci, a proto budu dělat vše pro to, abych ji nemusela dělat
- vyplňovat žádanky na různá vyšetření
- pomáhat lidem je těžké
- být učitelkou v MŠ je velká zodpovědnost a že to není tak jednoduché, jak jsem si myslela
- práce veterináře je individuální: u každého zvířete je potřeba jiný přístup. Je to těžká práce.
- že se tam odebírá krev
- razítkovat
- skoro nic
- kontrola nečistot, sušení výrobku na halogenové lampě
- práce v MŠ není nic pro mě
- jak vypadají zdravé dásně psů, jak se trhají zuby a stříhají drápy
- dělal jsem s vrtačkou
- zapisoval jsem objednávky, které mi strýc diktoval
- míchat maltu
- jak se programuje
- jak přesně pracují zubní laboranti
- i ve škole se musí papírovat, nejenom si s nimi hrát
- pracovat s přístroji na pískování
- práci s penězi a balíky
- policejní vybavení
- jak to funguje ve skladě
- jak se navrhuje nerez a jak se provádí
- učení a příprava na něj není jednoduchá
- pracovala jsem s dětmi a došlo mi, že mám velkou trpělivost
- spoustu věcí na CNC strojích
Co bylo pro mě složité?
- nic, jen jsem přihlížela; jsem šikovný (15x)
- co děti vlastně chtějí nebo potřebují
- vysvětlovat dětem novou látku tak, aby to pochopily a bavilo je to a nebyly znuděné
- přijmout názor p. Bendy, že na sobě musím hodně zapracovat: „ Ten talent tam je, jo…“, ale musím malovat každý den 3 hodiny
- navážit bramborový sirup, jelikož se táhnul jako med
- zorientovat se v latinských názvech různých kostí a částí těla zvířat
- normálně – jako když pracuji doma
- zkratky, které se tam používaly
- ovládnout drzost dětí
- připravit si hodinu tak, aby byla zábavná i naučná
- mluvení a vysvětlování učiva
- zkusil jsem navrhnout nerez a moc dobře to nedopadlo
- bouchání kladívkem do sádry
- pochopit, jak to mám naprogramovat
- brzo vstávat
- vrtat
- všechno
- dávat cenovky na šperky, balit balíky
Jak jsem se cítil(a) a co mohu říct o lidech, kteří se mi věnovali?
- v pohodě, jsou to frajeři
- byl jsem tam sám
- velmi dobře, bavilo mě pozorovat práci a zároveň se soustředit na to, jak to funguje (4x)
- obě paní v laboratoři byly velmi příjemné a vše mi vysvětlily
- pan Benda byl milý a povídavý, nebál se sdělit svůj názor a nedržel se zpátky; byla jsem ale velmi nervózní, byla se mnou mamka, ale to mi vůbec nepomohlo; furt a furt mluvila a ptala se, a já vůbec nic
- neřekla. Až ke konci jsem se dostala ke slovu a obhajovala jsem svoji práci
- moc milá a hodná; hlavně mi se vším pomohla
- ochota paní učitelky, vše nám vysvětlila, ukázala…
- sympatické dámy
- byla to moje teta, takže byla milá a příjemná
- skvěle, děti byly hodné a paní učitelka také
- příjemní lidé, dostatečně mi vysvětlili, jak to tam chodí a co se tam dělá
- moc milí, hodní, příjemní (5x)
- velmi hodná učitelka i ředitelka
- vstřícní
- dobře, ale bylo tam zima
- skvěle
- komfortně, protože jsem tam už předtím pomáhala mamce
- jedna z nejhodnějších lidí v mém životě – moje teta
- krásně
- byla s nimi pohoda
- vysvětlila mi práci a pak se věnovala té své
- spousta dobrých lidí
- jelikož je to můj táta, tak velmi dobře
Co jsi na projektu ocenil(a)? Máš nějaké připomínky?
- Žádné; je to dobře vymyšleno
- Mohla jsem si vyzkoušet možná své budoucí povolání
- Zase něco nového
- Nemusel jsem do školy
- Ověřila jsem si, že chci doopravdy pracovat s dětmi a peďák je pro mě nejlepší volba
- Do práce se musí chodit, i když ne vždy ráda
- Vůbec nic
- Zabitý den
- Jsem rád, že už to nebudu muset dělat
- Dostal jsem jídlo ( 2x)
- Možnost vyzkoušet si nové věci a dostal jsem také oběd
- Že mě vzali do velké firmy
- Myslím si, že je dobře, abychom si zkusili, jaké je to doopravdy v práci; zapamatovala jsem si, jak se obsluhují některé přístroje
- Ocenil jsem strýcovu ochotu, že si na mě udělal čas a vzal mě s sebou
Dne 5.12. 2023 zapsala Mgr. Jana A. Fišarová